Jom Click!

Thursday, May 2, 2013

Resepi : Nasi Ayam

Salam...


Hari ni aku nk share resepi Nasi Ayam pulak. Ni 1st time aku masak. tak tau la  betul ke tak. Yang penting ada rasa Nasi Ayam la. Hahahah


Bahan-bahan untuk Ayam Nasi Ayam

Bersihkan ayam

1 ekor ayam - potong 4 (aku potong 4 sbb aku takde periuk besar...wink! wink!)
1 biji bawang besar - kisar
2 biji bawang putih - kisar
1 inchi halis - kisar
1 batang serai - titik
1½ sudu teh serbuk kunyit
Garam secukup rasa
Aji secukup rasa
½ kiub ayam Knorr
3 sudu makan minyak untuk menumis

Cara masak
1. Panaskan minyak.
2. Masukkan bahan kisar, kunyit dan serai. Tumis hingga pecah minyak.
3. Masukkan Ayam.
4. Masukkan air, garam, aji dan kiub ayam
5. Biarkan hingga mendidih.


6. Angkat ayam dan toskan. Process ni sebenarnya hanya untuk matikan darah saje.
7. Simpan air rebusan ayam tadi
8. Goreng ayam tadi (aku goreng time nak makan. Makan panas2 kan lebih mantappp)

Bahan-bahan Nasi Ayam
4 pot beras (aku pakai beras wangi biasa je)
1 biji bawang besar - kisar
2 biji bawang putih - kisar
1 inchi halia - kisar
2 biji bawang merang - hiris
1 helai daun pandan - optional
3 sudu makan minyak untuk menumis

Cara masak
1. Basuh beras hingga bersih. Ke tepikan
2. Panaskan minyak masak dalam rice cooker (periuk dia je)
3. Tumis hirisan bawang merah hingga wangi
4. Masukkan bahan kisar. Masak hingga pecah minyak

5. Letak periuk di dalam rice cooker dan masukkan beras
6. Tuangkan lebihan stok rebusan ayam tadi ikut sukatan yg betul. Tinggalkan stok ayam tadi untuk sup. Kalau stok ayam tu tak cukup untuk sukatan nasi tu, tambahkan air biasa je.
7. Rasa stok ayam dalam sukatan nasi tadi. Pastikan secukup rasa
8. Masukkan daun pandan. Kalau tak nak pon tak pe
9. Masak hingga masak (kelako pulak ayat ni)

Akseseri
Daun salad
Tomato
Timun

Ayam tu time nak makan baru aku goreng. Lepas tu potong2 la ikut suka


Bahan-bahan sambal
1 biji lada merah - buang biji
1 biji cili padi (aku pakai kalar merah)
1 biji bawang putih - yang kecik je
1/4 biji tomato - buang biji
Garam, Aji, Gula secukup rasa
Air masak untuk blenda (jangan guna air mentah pulak... wink! wink!)

Cara buat sambal
Blend semua bahan

Siap... Jemput makan!!!








No comments:

Post a Comment