Jom Click!

Monday, May 20, 2013

Resepi : Kek Asam Manis - Chef Zubaidah


Kali ni aku nk cuba buat resepi Chef Zubaidah pulak. Harap-harap jadi la kan... Jom ikut aku mencuba resepi ni...
Bahan-bahan

325 gram mentega

250 gram gula kastor

300 gram tepung naik sendiri

6 biji telur

1 sudu teh esen vanila

100 gram asam manis - di potong halus


Cara-caranya

Sediakan loyang 8x8x3 inci. Sapukan mentega pada loyang dan alas dasar loyang dengan kertas kek. Panaskan kukusan dengan api yang besar. Aku takde loyang size tu so aku pakai loyang bulat je... Pakai je la apa yang ada kan...

Pukul mentega dan gula hingga sebati.

Masukkan telur satu persatu dan pukul hingga rata.
Tengok tu sampai ada kuning telur yang pecah.
Nasib baik kek aku menjadi kan...

 Tambahkan esen vanila dan teruskan pukul.
Aku letak 1 penutup botol tu je.

Masukkan tepung.

Masukkan hirisan asam manis.
 Aku tak potong halus pon. Aku patah-patahkan dua je.
Degil tak aku ni? heheheheheh
Aku gaul dengan senduk kayu je....
Tuangkan adunan yang telah siap ke dalam loyang.

Tutup loyang dengan aluminium foil.

Kukus kek selama 1 jam dengan api yang besar atau hingga kek masak dengan sempurna.

Sejukkan kek sepenuhnya di atas redai sebelum di potong dan di hidangkan
Aku sejukkan kt dalam loyang je..

Senang di potong.
Kadang-kadang kalau aku buat kek macam susah je nak potong.

Tak sangka jadi pulak aku buat resepi ni.
Tapi memang resepi ni mudah.
Kalau tak jadi tak tau la nak cakap apa

Korang cuba la...
InsyaAllah tak mengecewakan.
Terima kasih kepada Chef Zubaidah



No comments:

Post a Comment