Jom Click!

Thursday, September 19, 2013

Resepi : Nasi Ayam Sambal


Salam dan selamat tengahari. Dari semalam tekak ni teringin nak makan kek coklat buatan sendiri. Tapi apakan daya banyak kekangan sejak akhir-akhir ini untuk aku masuk ke dapar untuk memasak. Teringin punya pasal untuk makan masakan sendiri malam tadi aku masak Nasi Ayam Sambal. Ini febret Encik Suami sebenarnya. Selalu beli je tapi harini teringin nak masak sendiri. Hmm.. ada daaaa... teringin nak makan kek coklat tapi yang aku buat Nasi Ayam Sambal. Pelik bukan? hahahaha

Jom r tengok aku masak je. Lagi banyak faedah kan dari dengar aku celoteh ntah apa-apa. Heheheh...


Bahan-bahan Ayam Sambal

½ ekor ayam
1 biji bawang besar - kisar
3 biji bawang putih - kisar
1 inchi halia - kisar
10 tangkai cili kering - buang biji, rebus dan kisar
2 sudu makan cili sos
Garam, aji, gula, asam secukup rasa
5 sudu minyak masak


Akseseri
Daun salad
Timun
Tomato
Cara memasak

1. Rebus dan goreng ayam seperti dalam resepi aku Ayam Nasi Ayam ini
2. Toskan minyak gorengan ayam tadi. Potong ikut saiz korang nak. Nak kecik-kecik ke. Nak besar-besar ke. Jangan halus-halus sudah. Hahahaha
3. Panaskan minyak dan masukkan badan kisar. Goreng hingga naik minyak
4. Masukkan cili sos
5. Masukkan garam, gula, asam secukup rasa.
6. Masukkan ayam yang telah di potong tadi. Gaul hingga mesra.
7. Hidangkan bersama Nasi Ayam. Resepi Nasi Ayam boleh refer sini jugak dan juga akseserinya


Selamat Mencuba!!


** Aku rasa macam orang Johor je kot makan Nasi Ayam Sambal atau Nasi Ayam Goreng.





1 comment: