Jom Click!

Tuesday, April 23, 2013

Resepi : Sup Bebola Ikan (Home Made) - Boyanese Style

Salam...

Hari ni aku nak kongsi satu resepi. Resepi ni ikut style orang-orang aku. Orang Boyan. Orang boyan ni makanannya simple-simple je. Tak perlu sedap-sedap sangat. Tak perlu mahal-mahal sangat. Yang penting kenyang. Tak iye toghellen? (Betul tak sedara?)

Bebola ikan ni aku buat sendiri. Mudah je.

Bahan-bahan bebola ikan

4 ekor ikan selayang. Ambil isinya saja.


4 sudu makan tepung ubi kayu
2 ulas bawang putih - tumbuk
Secubit serbuk lada sulah
Garam secukup rasa
Air ikut basah


Cara buat Bebola Ikan


1. Cuci ikan selayang tadi dan tumbuk
2. Masukkan bawang putih yang telah di tumbuk.
3. Masukkan garam dan lada sulah
4. Masukkan tepung ubi
5. Masukkan air
6. Gaul rata.
Pastikan adunan ini tidak terlalu keras
7. Jerang air di dalam periuk. Tunggu hingga mendidih


8. Uli adunan ikan tadi dan buat seperti yang aku buat dalam gambar di atas. Lepas dah jadi bulat macam tu, ambik dengan sudu dan masukkan kedalam air yang mendidih tu. Rebus hingga bebola ikan timbul. Macam masak kuih buah melaka, dah masak dia kan timbul.


Ini hasilnya. Sikit kan? cukup la untuk buat sup nnt.

Bahan-bahan Sup Bebola Ikan


Bebola ikan yang aku dah tunjukkan caranya dia atas.
Air rebusan bebola ikan


Kubis - potong kecik
Karot - potong finger


Setengah biji tomato - belah 4
Setengah biji bawang besar - hiris
1 biji lada merah - hiris


Setengah biji bawang besar - tumbuk
1 biji bawang putih - tumbuk
1/4 sudu teh lada sulah
Garam secukup rasa
Aji secukup rasa

Setengah kiub pati ayam Knorr


Cara masak Sup Bebola Ikan
1. Panaskan air rebusan bebola ikan hingga mendidih
2. Masukkan bahan tumbuk. Biarkan rempah tu masak
3. Masukkan bebola ikan
4. Masukkan sayur-sayuran termasuk tomato, lada merah dan hirisan bawang
5. Masukkan garam, aji, lada sulah dan kiub ayam
6. Biarkan hingga sayur-sayuran masak


Ini hasilnya. Aku letak dalam bekas ni sebab aku nak bawak bekal pegi keje... hehehehe


** Sebenarnya aku terlupa nk beli daun sup. Tu yang macam pelik kan, masak sup tapi takde daun sup










3 comments: