Jom Click!

Thursday, January 23, 2014

Kesabaran amat diperlukan di sini


Di keheningan malam sunyi, cengkerek pon malu nak berbunyi. Hanya bunyi kipas berpusing yang sesekali mengganggu pendengaran. Aku tak boleh nyenyak sebab si kecik Thea tak tido-tido lagi. Mata aku dah susah nak bukak. Pening dah menangkap ke dahi. Perghhh perit...

Sesekali aku bukak mata untuk memastikan dia di mana. Bila dia agak jauh dari aku, aku tarik dia ke sisi. Bila dia dah sampai pintu bilik, aku bangun dan angkat dia dan baringkan di tilam. Sejak dia lasak ni aku tak boleh tido kat atas katil. Tak pasal-pasal kang jatuh pulak budak bertuah tu.

Aku sumbat dia ngan susu. Layu jugak mata dia. Aku pon terlelap. Senyap. Sunyi. Aku terkejut! Teringatkan dia. Astaghfirullah!!! Patut la dia senyap. Habis buku aku dia kerjakan.. Uwaaahhhh.. Uwahhhh..

"Adikkkk... adik buat apa ngan buku bonda ni, dik???" aku dah separuh menjerit. Ye la.. kalau menjerit sampai nak keluar anak tekak pon bukan dia paham apa aku cakap.

Aku tarik pelan-pelan buku yang dia 'kerjakan' tu. 30% kulit buku tu lunyai dengan serpihan-serpihan gigitan dia bersepah kat atas tilam. Uwahhhhh.... Uwahhhh... Uwahhhh.... sedihnya tengok novel kesayangan aku hampir binasa sedemikian rupa.

"Adik kenapa gigit buku bonda? Bonda belum habis baca lagi, dik" aku letak novel tu kat atas meja kecik tepi katil dan serpihan-serpihan dia aku kutip dan masukkan dalam tong sampah kat bawah meja solek. Kang dia telan serpihan kertas tu pulak jadi lain pulak kang.

Aku baringkan dia semula kat atas tilam. Dia sengeh-sengeh sambil buat muka 'pandai tak saya?'. Sakit dada aku tengok dia buat muka macam tu. Dalam geram-geram kat dia, aku cium jugak si kecik tu. Ye la, dia tak salah. Yang salahnya aku. Dah tau si kecik tu pantang nampak benda-benda macam tu, lagi aku nak letak bersepah-sepah, kan? Memang padan la muka aku!

Korang mesti tau kan perasaan aku kan? Ye la.. novel tu baru beli. Dah la susah nak cari. Novel yang dah agak lama berada di pasaran baru sekarang aku nak cari. Bila dah dapat 'di lunyaikan' pulak oleh anak yang tak tau apa-apa. Kalau si Fiqa yang buat kerja tu, wajib aku kutil dia!


Ni la hasil kerja tangan Thea
Kreatif, bukan?




Sedihnya tengok novel ni yang dah tak chuantek 'muka' dia...
uwaaaahhhhhh


Sesungguhnya kesabaran amat di perlukan di sini...


No comments:

Post a Comment