Jom Click!

Monday, December 9, 2013

Resepi : Simple Tiramisu


Adoiii dah lama rasanya nak cuba buat Tiramisu sendiri. Asyik terliur je bila bukak blog Ana. Bukan terliur nak makan tiramisu tapi terliur nak buat tiramisu. Memang pelik-pelik je kan? Boleh pulak terliur nak masak makanan padahal bukan nak makan sangat pon.

Setelah mengumpulkan semua bahan, maka tengah malam Ahad aritu aku jalankan opearasi membuat tiramisu.

Baha-bahan:

Kek Sponge


250gm Cream Cheese
Yang ni ada extra 20%. Takpe..aku masukkan je semua
Lebih terasa kecheesannya, kannnnn


250ml Whipping Cream


Nescafe
Aku tak suka nes jadi aku tukar dengan serbuk koko


½ cawan gula castor


1 sudu teh esen vanila


Air untuk bancuh serbuk koko / nes


2 orang anakku untuk penglipur lara
hehehe..
dah tengah malam ni... tak nak tido jugak
takpe la temankan bonda ye nak...


Cara buat :

1. Masukkan Cheese Cream ke dalam mangkuk


2. Masukkan Whipping Cream


3. Masukkan Gula Kastor


4. Masukkan Esen Vanila


5. Pukul hingga kembang


6. Bancuh nes yang aku gantikan dengan serbuk koko tu dengan air tanpa gula ye...
Lepas tu letakkan sikit dalam mangkuk untuk celup sponge cake


7. Potong Sponge cake dan tekapkan pada air coklat  tadi


8. Masukkan ke dalam bekas. 
Aku pakai gelas je


9. Masukkan campuran cheese cream tadi.
Aku lupa nak ambik gambar.
Harap maaf ye..
Lepas tu ayakkan serbuk koko di atasnya.
Yang ni memang serbuk koko tu ye,
jangan pandai-pandai nak tukar pada nes pulak.
Kang pahit tiramisu korang aku tak tau ehhhh


10. Ulang dengan step ni sampai bekas tu penuh


Siap


Ni la hasilnya
Aku dapat 4 gelas ni
Mungkin sebab gelas aku besar gedabak kot
Maklumla...aku ni suka yang besar-besar..
HAHAHAHA....haaa tu kan...ketawa pon BESARRR punya


Hias la macam mana korang nk hias
Tak hias pon takpe


Masukkan ke dalam esbok
Biarkan semalaman
Sedapnyaaa bila di makan time sejukkk



Simple kan?
Jangan tak cuba ok!







No comments:

Post a Comment