Jom Click!

Sunday, December 8, 2013

Resepi : Caru sumbat



Dah lama tak masak rasanya. Asyik tapau kat kedai je. Sabtu semalam aku pegi pasar tani kat Larkin. Beli la ikan caru sebab teringin nak makan caru sumbat. Resepi ni kawan aku Abby Bella yang ajar dah lama dulu. Masa zaman aku sekolah lagi. Mak aku tak pernah masak caru sumbat. Mungkin orang Boyan dulu-dulu tak tau kot resepi ni. hehehehe

Sekarang ni zaman dah canggih. Aku ada jugak cari-cari kat internet. Mostly rempahnya dorang sumbat mentah-mentah ke dalam ikan. Tapi resepi yang kawan aku ni ajar rempahnya di tumis dulu. Jom kite tengok aku masak :


Bahan-bahan :

Pelakon utama kita tentulah Ikan Caru

Siang
Potong bahagian belakang ikan
Cuci hingga bersih

Bawang Merah
Bawang Putih
Serai

Blender halus semua bahan di atas

Cili Giling
Ikut korang la banyak mana korang nak letak

1 Sudu teh belacan
Macam biasa belacan aku memang aku siap-siap goreng dan hancurkan macam ni.
Aku tak suka makan belacan mentah

Asam Jawa
Kunyit (aku pakai serbuk kunyit je) kalau korang pakai kunyit hidup, kene blend, ok!
Garam
Aji
Gula
Minyak untuk menumis dan menggoreng

Cara Masak :

1. Panaskan minyak
2. Tumiskan bahan blend, Cili Giling, Belacan dan Kunyit
3. Gaul rata sehingga naik minyak.
4. Apabila naik minyak, masukkan gula, air asam jawa, garam dan aji

Inilah hasil sambal tadi

5. Sumbatkan sambal ke dalam bahagian belakang ikan yang telah di belah.
Aku memang sumbat kat semua bahagia terbuka ikan.
Baru best...hehehe

Sumbat kat bahagian kepala

Sembat kat bahagian perut.
Kalau kat ekor dia ada lubang pon aku sumbat.
muehehehe

6. Panaskan minyak.
7. Goreng ikan yang dah di sumbat dengan sambal tadi

Ini lah hasilnya

Ikan yang aku masak ni agak besar jadi aku masak seekor je.
Maklum la makan berdua je dengan Hencik Suami.
Anak aku yang sulung makan sikit je.
Lauk dia apa lagi kalau bukan telur...telur...telur.
Actually kalau nak sedap masak Caru Sumbat ni, pakai ikan caru yang sederhana besar
Makan sorang seekor.
Baru puas.

Senang kan resepi aku ni?
Selamat mencuba!








No comments:

Post a Comment