Jom Click!

Monday, November 4, 2013

Resepi : Udang Galah masak lemak cili padi


Salam semua,

Malam tadi aku masak Udang Galah. Memang terbaik la udang ni. Tak la berapa besar dan tak la kecik sangat. Yang sedang-sedang saja. Udang Galah ni aku beli dari kawan aku. Dia pulak tolong kawan dia jual udang ni. Sekila RM25 je. Murah kan. Berbaloi-baloi.

Sejak aku kawin, dah sepuluh tahun.. ni la first time aku masak udang galah masak cili padi. Kesian kan laki aku. Ye la.. biasanya kalau udang, aku masak sambal je. heheheh

Dah la tak yah banyak celoteh lagi, jom r tengok apa aku letak untuk resepi ni.

Bahan-bahan :

Udang Galah
Siang dan cuci bersih


Bahan Kisar :

Bawang besar
Bawang Putih
Halia
Cili padi
Kunyit - aku pakai kunyit serbuk je

Serai - Titik je
Santan - Aku pakai santan kotak
Garam
Aji
Gula
Stok ayam Knorr
Minyak untuk menumis
Air

Bahan-bahan yang telah di kisar

Cara masak :


1. Panaskan minyak
2. Masukkan bahan kisar.
3. Masukkan serai yang di titik
4. Tumis sampai naik bau / pecah minyak
5. Masukkan udang
6. Masukkan garam, aji, stok ayam, gula
7. Masukkan air. Biarkan hingga memdidih
8. Masukkan santan
9. Gaul rata. Biarkan mendidih

 
Siap di hidang




** Terima kasih Azerin, pembekal udang galah ni.



4 comments:

  1. sedap nyer.. boleh try lepas ni.. hehee.. :)

    ReplyDelete
  2. Fatimah : resepi ni simple je. main campak2 ;)

    ReplyDelete
  3. Ohh saya tak letak minyak untuk resepi masak lemak cili api ... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo... kira macam leburkan semua mcm tu je ye Hasrul? Betul jugak ye... santan tu nanti naik minyak... tq Hasrul bagi tips

      Delete