Jom Click!

Friday, November 1, 2013

Resepi : Roti Jala


Macam mengidam pulak nak makan roti jala buatan sendiri. Kadang-kadang tekak ni mengada, kan? Dah tau ada tempat yang senang nak dapatkan sesuatu makanan tu tetap nak yang di buat sendiri. Layankan aje. Terus aku Google resepi buat Roti Jala. Bukan tak pernah buat cuma saja nak tengok orang lain buat macam mana pulak kan.

Jadi setelah di tengok-tengok, di korek-korek resepi yang ada, aku pon cuba la buat malam tadi. Jom tengok....


Bahan-bahan :

2 cawan Tepung Gandum


½ cawan Santan
1½ cawan Air

1 biji Telur
Pewarna kegemaran - aku pakai warna kuning. Nak pakai warna lain takut nampak pelik pulak Roti Jalan ni kang...
1 sudu teh Garam
2 sudu makan minyak

Cara buat :

Campur semua bahan dan masukkan dalam blender.
Kisar hingga sebati


Masukkan dalam Mayonics Dispenser ni.
Lebih senang dari pakai acuan Roti Jala yang biasa tu.
Ni aku ambik gambar time tepung dah tinggal sket
Adunan ni ngam-ngam penuh 1 botol ni


Panaskan kuali. Aku pakai non-stick pan ni je.
Hajat di hati nak buat macam jaring ni.
Perghhh memang susah...sukar...dan payah...
Tak mahir la kata kan...
Atau mungkin kuali tu kene pakai yang leper tu la.. Hmmm
Nak gulung tu yang susah... tak cun
Mungkin kecik sangat agaknya...


Last-last buat macam biasa je...
Macam ni...


Dan macam ni..

Dan macam ni...
Ikutkan aje tangan ni...
  
Letak dalam pinggan

Lipat...
Memang susah nak gulung
Roti aku garing.. dan kecik
Nak buat macam mana kan...
Kuali aku tak berapa nak besar...


Hasilnya yang tak seberapa...
Ok la.. bukan selalu buat pon kan
Tapi memang senang la


Makan dengan Kari Ayam




** Boleh la buat selalu macam ni. Senang je.. Dulu pernah buat, tapi mak mertua yang bancuhkan tepung...hehehe



1 comment:

  1. wife saya pun ada buat roti jala ptg td. rupanya ke laut rasanya blh tahan sedap

    ReplyDelete