Jom Click!

Tuesday, August 20, 2013

Resepi : Masak Lemak Kacang Hijau Dan Pegaga (Boyanese Style)

Salam Semua...

Tekak ni teringin pulak nak makan sayur masak lemak. Tiba-tiba teringat pulak satu resepi yang aku mintak kat makcik aku. Resepi dah lama mintak sebab masa mengandung aritu macam teringin nak makan. Nasib baik la anak aku lahir air liur dia tak leleh hehehe.. itu maknanya aku tak kempunan nak makan masak lemak ni la kan hehehe

Ok... bercakap pasal resepi ni, aku tak tau la kan orang melayu atau orang Malaysia ni ada tak makan masakan ni. Sebab aku tak pernah nampak pulak kat mana-mana kedai makan yang pernah aku pergi. Masakan ni simple je. Masak lemak kacang hijau dengan pegaga. Korang pernah makan? Kalau belum, jom tengok resepi ni dan boleh la cuba nanti.... kacang je.....


Bahan-bahan

Kacang hijau
Daun Pegaga

Bahan kisar

Bawang merah
Bawang putih
Halia
Serai
Lengkuas
Lada Sula
Lada Merah
Kunyit

Santan
Gula merah
Garam
Aji
Stok Ayam Knorr

Cara masak

1. Rebus kacang hijau hingga empuk
2. Masukkan bahan kisar. 
3. Bila bahan kisar dah masak masukkan garam, aji, gula merah dan stok ayam Knorr secukup rasa.
4. Masukkan santan.
5. Masukkan daun pegaga yang telah di hiris. Matikan api apabila air meruap sekali. Maknanya daun pegaga tu jangan la masak lama-lama. Kang nanti hilang pulak rasa dia kan.

Siap dah.. Jom makan!!!

My lunch today. Masak lemak kacang hijau dengan pegaga, ayam masak kurma, tempe goreng dan sambal kicap. Hmm... ambik gambar ni time lunch tadi, ni dah after dinner baru la sempat nak upload kat blog ni...


** Hati-hati.. jangan makan banyak sangat. Kang badan naik kang!!! <---- pesanan untuk diri sendiri





No comments:

Post a Comment