Jom Click!

Friday, June 14, 2013

Resepi : Kentang Goreng Telur


Haaaaa... lagi satu resepi aku nak kongsi arini. Sangat simple tapi sangat aku suka. Boleh buat untuk sarapan pagi atau minum petang. Resepi ni dari nenek aku. Aku pon tak tau dari mana dia ambik resepi ni. Nenek aku suka buat time bulan puasa. Juadah berbuka. Boleh sebagai hidangan utama atau pencuci mulut.

Actually aku pon tak tau apa nama dia. Jadi aku pandai-pandai sendiri la namakan masakan ni. Mari kite tengok apa bahan-bahannya.....tapi sorry ye sebab aku tak ambik gambar bahan-bahan mentahnya. Sebab sangat simple dan mudah di dapati di dapur kite.


Bahan-bahan :

4 biji kentang  - Rebus dan potong dadu. Jangan potong dadu kecik-kecik, potong la dalam ½" x ½"
1 biji bawang merah - Hiris
1 biji bawang putih - Hiris
1 biji lada merah - Hiris
1 biji telur
2-3 tangkai daun sup - Potong halus
Lada sula, garam dan aji secukup rasa
2 sudu minyak masak

Memang simple dan mudah di dapati di dapur kite kan? Sebab tu aku suka masak kentang ni. Rebus kentang malam, esoknya nak pegi keje baru aku goreng. Boleh la buat untuk sarapan. Kenyang sampai tengahari.

Cara Masak :

1) Panaskan minyak.
2) Goreng bahan hiris hingga layu
3) Masukkan kentang. Gaul sebati
4) Masukkan lada sula, garam dan aji secukup rasa
5) Masukkan telur. Gaul rata
6) Masukkan daun sup. Gaul

Siap di hidang. Sooo simple.


Aku bawak bekal ke tempat keje untuk sarapan pagi tadi














No comments:

Post a Comment